fbpx
Hoppa till innehåll

Bransch- &
arbetsgivar­organisation
för alla som gör
mat & dryck i Sverige

Livsmedelsstrategi 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den livsmedelsstrategi 2.0. Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen delar med sig av sina intryck för Livsmedel i fokus.
19 april 2024

Domstolsbeslut: Mat är dåligt för folkhälsan

I strid med Högsta domstolen, alkohollagen och svensk alkoholpolitik vill Konsumentverket förbjuda bryggerier att berätta vilka maträtter som passar till drycken. "Konsumentverkets tolkning innebär en allvarlig och oacceptabel inskränkning i den rätt vi har som företag att ansvarsfullt kommunicera om våra produkter", säger Mats Wahlström, VD på Poppels Bryggeri.
17 april 2024

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.
17 april 2024

Debatt: Dagens tobakspolitik hindrar en förbättrad folkhälsa

Den statliga utredaren Inga-Lill Askersjö, lämnade precis före påsk sina förslag till socialminister Jakob Forssmed (KD). Några av dessa förslag berör tobak och nikotin och det är därför på sin plats att utvärdera dessa, skriver Patrik Strömer, generalsekreterare Svenska snustillverkarföreningen.
17 april 2024

Våra experter finns här för dig

Som medlem i Livsmedelsföretagen har du tillgång till några av Sveriges främsta experter inom arbetsrätt, arbetsmiljö, livsmedelslagstiftning och medierådgivning.
  • Rådgivning i arbetsgivarfrågor
  • Rådgivning i arbetsmiljöfrågor
  • Råd om livsmedel och lagstiftning
  • Krishantering och medierådgivning

Livsmedels­företagens Hållbarhetsmanifest

Manifestet bygger på fem hållbarhetsåtaganden som Livsmedelsföretagens medlemmar kan ansluta sig till: fossilfri produktion och transport, halverat matsvinn, återvinningsbara förpackningar, goda leverantörsvillkor och effektivare vattenanvändning.

Folkhälsa och matglädje

Livsmedelsföretagen har definierat fem särskilt viktiga områden inom mat och hälsa. Tillsammans beskriver de hur livsmedelsbranschen arbetar för att främja mer hälsosamma mat- och levnadsvanor för alla.

Eat a Swede

Går det att producera högkvalitativ mat till 10 miljarder människor på ett hållbart sätt? Frågar du oss är svaret tveklöst ja. Om svenska livsmedelsproducenter får rätt förutsättningar kan de visa resten av världen vägen till hållbar produktion.